01.08.2014 02:39:42Последен член: Summer93
Страници: [1]   Надолу
  Изпрати темата  |  Изпечатай  
Автор Тема: Тютюнопушене и бременност  (Прочетена 4137 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
Скрежанка
наш човек
**
Репутация 0
Неактивен Неактивен
Публикации: 1785

Тютюнопушене и бременност

« -: 06.12.2007 13:34:19 »

В книгата “Акушерството” на Уилиямс се цитират многобройни научни изследвания относно негативното влияние на цигарите по време на бременността:

• Рискът от спонтанен аборт е по-висок. Рискът се увеличава в линейна прогресия с фактор 1,2 на всеки 10 цигари на ден. Жените пушачки са изложени на два пъти по-висок риск от спонтанен аборт отколкото не-пушачките.

• Майките, които пушат, раждат бебета със средно равнище на теглото по-ниско от това на не-пушачките. Причини за намаленото тегло при раждане са както забавения растеж на плода, така и по-ранното раждане на бебето.

• Доказано е, че при майките пушачки е значително по-разпространена перинаталната смърт на плода. Данните сочат, че приблизително 4600 новородени в САЩ умират всяка година, защото майката пуши.

• Когато бебетата на майките пушачки се наблюдават с ултразвук след една изпушена цигара е установено, че никотинът увеличава пулса на сърцето на зародиша и повишава циркулацията на кръвта в аортните и пъпни вени, както и увеличава кръвното налягане и пулса на майката.

Пушенето влияе на бременността посредством различни механизми: свиване на кръвоносните съдове, водещо до намаляване на притока на кръв към плацентата, въглеродният окис води до намаляване на притока на кислород към зародиша и съответно намаляване на нивото на неговия хемоглобин, намален апетит на майката, съответно намален прием на калории, намаляване на нивото на плазмата на майката.

Освен това, при пушачките се открива наличие на никотин в майчиното мляко, което може да причини намаляване или изцяло липса на кърма, както и да се отрази на цялостното й “производство”. След раждането, пасивното пушене излага новороденото на риск от респираторни болести, колики, а също така е факт, че процентът на починали от “синдрома на внезапната смърт на новороденото” бебета на пушачки е по-висок от този на новородени от непушачки.

Всеки, който е отказал цигарите, знае че не страхът ги убеждава да направят това. Съществуват много различни извинения, които хората използват, за да убедят себе си в безопасността на лошите навици. Едно от любимите на пушачите е, че “все още нищо не е наистина научно доказано” или че “4-5 цигари на ден не е болка за умиране”. Както и при алкохола – няма безопасно ниво на никотин за зародиша.

Един от проблемите при жените, които си позволяват “безопасното за бременните” ниво от 3-4 цигари на ден, е че това всъщност ги успокоява, тъй като не означава безвъзвратно отказване от цигарите за цял живот и дава нещо като официално “разрешение” за пушене. Но тъй като не съществува безопасно ниво, чудно е откъде някои специалисти, препоръчващи 4-те цигари на ден, черпят тази статистическа информация. Друга последица от намаляването вместо отказването на цигарите е, че жените са по-склонни да продължат да пушат след раждането, което може да изложи на риск от пасивно пушене новороденото, да намали вероятността от спиране на цигарите по време на кърмене, както и да увеличи риска за следващи бременности.

Намаляването на броя на цигарите е алтернатива единствено в случаите, когато бъдещата майка не може по никакъв начин да спре да пуши. Важна е, разбира се, и подкрепата на близките и околните за създаването на благоприятна среда за отказване на цигарите. Препоръчително е ако бащата пуши, също да откаже цигарите едновременно с майката. Все пак с баща-пушач новороденото е изложено на същия ефект от пасивното пушене, както и с майка-пушачка. 

Защо трябва да откажете цигарите?


Изброените по-долу факти могат да Ви помогнат при взимане на това важно решение.

   1. Цигареният дим съдържа над 2500 химични елементи, но три от тях – carbon monoxide, никотина и кадмия – драстично забавят растежа на развиващото се бебе. Пушекът съдържа висока концентрация на carbon monoxide, смъртоносен газ отделян при изгаряне на горивото от автомобилите. Червените кръвни телца в кръвта, чиято задача е да снабдяват бебето (и разбира се майката) с кислород, игнорират кислорода в кръвния поток и вместо това се свързват здраво с carbon monoxide. Това намаляване на кислорода може да забави развитието на бебето.
      Проучвания показват, че при майки, които са пушили по време на бременността вероятността от раждане на бебе с поднормено тегло се увеличава от 3 до 4 пъти. Средното тегло на тези бебета е с около 200 гр. по-малко спрямо теглото на бебетата, родени от непушачки.
      Майките, които спират пушенето от 4 месец на бременността имат бебета с тегло при раждането съвместимо с тези на непушачките. В допълнение преждевременните раждания намаляват с 26 %. Майките, спрели пушенето след 16, но преди 30 седмица от бременността имат бебета с по-високо тегло при раждане, от бебетата на майките, пушили по време на цялата бременност, но по-ниско от бебетата на непушачките.
      Никотинът е мощен наркотик, към който човек се пристрастява бързо. Той възбужда нервната система, както на майката, така и на бебето като кара сърцето да бие по-бързо и стеснява кръвоносните съдове. Това намалява количеството на кислород и хранителни вещества към бебето. Кадмият блокира действието на един важен елемент – цинка. Ниските нива на цинк са асоциирани със забавяне на развитието и последващо раждане на бебе с поднормено тегло.
   2. Кърмачките, които пушат отделят около 30 % по-малко мляко от непушачките, което резултира в по-бавното увеличаване теглото на бебето. Освен това никотинът се концентрира в кърмата и може да възбуди бебето, да предизвика интензивен плач, колики и проблеми със съня.
   3. При бебета, излагани на пасивно пушене по време на бременността и след раждането се увеличава риска от раждане с поднормено тегло, инфекция на средното ухо и инфекции на горните дихателни пътища.
   4. Около 90 % от отказалите цигарите не използват формални програми или терапевти. Една година след отказване на цигарите, рискът от сърдечни заболявания намалява наполовина. След 15 години рисковите фактори за всички други, свързани с тютюнопушенето заболявания са почти същите като при непушачите.
   5. Отказът от цигарите при бременните и техните партньори е по-успешен, защото раждането на бебе е много важно събитие в живота и мотивацията е разбираемо по-голяма. В рамките на 6 месеца, 75 % от отказалите цигарите пропушват отново, а 3 % пропушват след 6 месеца. Въпреки това, жена, която е отказала цигарите по време на бременността има по-голям шанс да остане непушач. Де факто 1/3 от тях остават непушачки.

Какво мога да направя за да спра пушенето?

Първа седмица (подготовка за отказване на цигарите):

    * Залепете бележка на кутията с цигарите и запишете всяка цигара, която изпушвате за една седмица. Включете броя на цигарите, времето, мястото и настроението/причината. Използвайте тези бележки за да определите Вашите персонални причини за пушене и планирайте да се справите с тези “изкушения”.
    * Пушете цигари, които съдържат между 40 – 60 % по-малко никотин, от цигарите, които обикновено пушите.
    * Събирайте фасовете от цигарите, които сте изпушили в стъклен буркан с капак. Поставете този буркан на място, където може да го виждате, когато лягате да спите и се събуждате. Ако се появи желание за цигара, махнете капака, прибавете малко вода и помиришете.
    * Започнете да се държите като непушач. Избирайте места за непушачи в ресторанти и хотели.
    * Определете място в дома си и в службата за “зона за пушене”. Това място трябва да е неудобно, като например гаража или навън.
    * Дръжте цигарите си на неудобно място, като например на терасата, гаража или в пощенската кутия, ако живеете в апартамент. На работа “крийте” цигарите в някое трудно достъпно място или помолете колега непушач да ги съхранява.
    * Не си купувайте стекове. Купувайте само по един пакет, дори това да означава неприятна разходка до магазина нощем.Включете 5 минутно загряване, 15 – 20 минути упражнения и 5 минути отпускане. Пулсът Ви не трябва да надвишава 140 удара в минута, а температурата на тялото не трябва да надвишава 38 градуса. Енергичната разходка е едно от най-добрите упражнения по аеробика, което помага за намаляване на напрежението и желанието за цигара.
    * Започнете да се упражнявате. Упражнявайте се 20 – 30 минути през ден.
    * Практикувайте бавно, дълбоко вдишване през носа и издишване през свити за целувка устни. Повторете 3 до 5 пъти. Това упражнение може да правите до 5 пъти през деня.
    * Стремете се спрете цигарите от 16 седмица на бременността, но не по-късно от 30 седмица.

Втора седмица


    * Пийте от 6 до 8 чаши течности (вода, сок, нектар и др.) на ден, освен ако Вашия лекар не Ви е предписал друго. Добре е ако планирате да изпивате около 200 гр. течност на всеки един или 2 часа, когато сте будни. Вода, мляко и сок са подходящи питиета, избягвайте такива, съдържащи кофеин. Завършвайте всяко хранене с чаша вода. Консумирайте карбохидрати за да минимизирате раздразнителността. Богати на карбохидрати са: всички пресни плодове и зеленчуци.
    * Приберете всички принадлежности за пушене в дома, офиса и колата. Почистете колата за да елиминирате остатъчния мирис на цигарен дим.
    * Временно прекратете сядането в предпочитаното Ви кресло за пушене или подобно място.
    * Ако имате проблеми със съня нощем, изпийте чаша мляко.

Трета седмица и нагоре


    * Желанието за цигара обикновено има пик през първите 24 часа и намалява през следващите 7 дни. Желанието обикновено е по-слабо сутринта и се управлява по-трудно вечерта, вероятно вследствие от умората. Независимо от това, колко силно желание за цигара изпитвате, трябва да помните, че то ще отмине в рамките на 3 до 5 минути. Не му се давайте. То ще отмине независимо от това, дали ще запалите или не. Когато изпитате силно желание за пушене поемете бавно и дълбоко въздух 5 минути и изпийте чаша вода.
    * Хипнозата е друг начин, използвани при отказ от тютюнопушенето.
    * Консултирайте се с Вашия лекар относно възможността за използване на никотинова лепенка. Използването и по време на бременността е спорно, защото бебето е изложено на сърдечно-стимулационния ефект на никотина, но не е изложено на въздействието на carbon monoxide, кадмия и всички останали химически съставки.

По материали на БГ-Мама и Биберон.бг
Активен
dori
наш човек
**
Репутация 0
Неактивен Неактивен
Пол: Жена
Публикации: 849
Живот мой !

Отн.: Тютюнопушене и бременност
« Отговор #1 -: 07.12.2007 09:58:49 »

Скреж , браво. Явно наистина имахме нужда от такава темичка. Нека сега бъдещите майчета да разберат какво точно означава пушенето по време на бременност и да преценят дали това е полезно за бебето.
Благодаря за инфото,много полезна тема.
Активен

Bella
плямпало, ама се трае
***
Репутация -1
Неактивен Неактивен
Пол: Жена
Публикации: 4068
Fortuna favet fortibus!Dum Spiro,Spero!

Отн.: Тютюнопушене и бременност
« Отговор #2 -: 12.12.2007 14:28:33 »

И аз съм съгласна-много полезна информация!
Аз започнах да ги отказвам,а тепърва започваме с опитите,но мисля,че всеки ако открие стимула за себе си ,може да с е справи!
Аз не знаех за тази"нужда от 3-5мин" :new78:много ще мие полезно,започвам и аз да пия повечеко вода и да чакам да отмине :gun1:
Волята и усилията си заслужават ! :emot2:
Активен

Nihil lacrima citius arescit!Нищо не съхне по-бързо от една сълза...истински се вижда само със сърцето,същественото е невидимо за очите
"Всичко живо е родено от любов и любовта крепи го живо!" Лопе де Вега
Страници: [1]   Нагоре
  Изпрати темата  |  Изпечатай  
 
Отиди на: